Så får du fler att läsa dina mejl

Vi vill inte att du läser det här.

Eller, det vill vi ju förstås. Och om du nu gör det så kanske det beror på meningen här ovanför. Det sägs att den första meningen i en bok anger tonen för resten av din berättelse. Det samma går att säga om ämnesraden i ett mejl. På begränsad yta och under en begränsad tid ska du, likt bokens första mening eller tidningens braskande rubrik, fånga in och locka läsaren till vidare läsning.

Men det är inte lätt. Varje sekund skickas cirka två miljoner mejl i världen. Att läsa hit har tagit dig cirka 15 sekunder. Det är 30 miljoner mejl. Varje dag får vi erbjudanden, reklam, nyhetsbrev och spam rakt in i våra inkorgar. Plus en hel drös jobbmejl och kanske ett och annat mejl från mamma, pappa och Johan.

Ökad öppningsfrekvens

Som företag vill man inte hamna i det där facket där ens mejlutskick alltid ignoreras eller raderas. Ni har med all säkerhet redan lagt lite tid på innehållet i mejlet, så vad hindrar er från att tillbringa en stund med att vässa själva ämnesraden?

Ta gärna en snabb titt i din egen inkorg. Vilka texter lockar dig och hur är de utformade? Undersökningar visar att en bra ämnesrad i slutändan kan leda till en ökad öppningsfrekvens på upp till 30%. Många amerikanska företag går som vanligt i bräschen för kreativa och lockande ämnesrader. Groupon gjorde sig tidigt ett namn med ämnesrader som Best of Groupon: The Deals That Make Us Proud (Unlike Our Nephew, Steve). Andra företag som också gjort sig kända för kreativa mejlrubriker är t.ex. Buzzfeed (”Not cool, Guys”) och Refinery 29 (”10 bizarre money habits making Millennials richer”).

6 tips för att skriva bra ämnesrader

  • Var ärlig! Att översälja leder bara till besvikelse och en ökad risk för att mottagaren avregistrerar sig från dina framtida utskick.
  • Håll dig kort! Den ultimata ämnesraden är max 6-10 ord. Ämnesraden ”Din beställda produkt med ordernr #575838277595 är på väg” kan gott skrivas ”Din order är på väg”.
  • Viktigaste först! Då minimerar du risken att det du verkligen vill ha sagt klipps av. Tänk på att nästan hälften av dina mottagare kommer att läsa mejlet i sin mobil, där tecknen som syns är färre än på datorn.
  • Våga sticka ut! Lek med humor, känslor och annorlunda ordval eller ställ en intressant fråga: ”Varför läser ingen dina mejl?”
  • Folk älskar numrerade listor, ”10 listor som får folk att öppna ditt mejl”.
  • Ha en tydlig avsändare. Skicka inte mejl från adressen noreply@företagsnamn.com. Och när du ändå håller på, släng in mottagarens namn i ämnesraden: ”Hej Johan. Din order är nu på väg”. Personliga ämnesrader tenderar att ha en större öppningsfrekvens (på samma sätt som personligt riktad data i själva mejlet ökar engagemang. Läs mer här).

Avsluta på topp

När du sedan är en expert på ämnesrader så kan du gå vidare till att fokusera på tidpunkt och segmentering. Vem skickar du till och när? ”Välkommen tillbaka från semestern” är kanske inte det bästa augusti-utskicket till någon som jobbat hela sommaren. Kanske istället ”Bra jobbat!” vore på sin plats?

Och sen då? Ja, precis som att en stark början är direkt avgörande för att få dina mottagare att läsa ditt mejl så är en bra avslutning viktigt om du vill ha ett svar på ditt mejl. ”Tack på förhand” har i en undersökning visat sig vara den avslutning på själva mejlet som har högst svarsfrekvens.

Så, med det sagt: Tack på förhand!