Mobil marknadsföring är det nya svarta

Oavsett om du vänder dig till konsumenter eller företag så når du dem via mobilen nu för tiden. Mobilen används för att söka information på webben (t ex för att jämföra priser och produkter), för e-post och sociala medier. Enligt Adestra läses 45% av all e-post i mobilen. Enligt Mashable sker 65% av all användning av sociala medier på mobilen. Och det finns många andra siffror som visar hur mobilanvändandet ständigt ökar. Idag använder ca 40% av Eniros anvädare mobilen och då är det ju viktigt att din hemsida fungerar mobilt när dessa användare klickar sig vidare till den.

MOBILANPASSAT HAMNAR HÖGT I SÖKRESULTAT

Google har nyligen ändrat sina algoritmer så att mobilanpassade hemsidor premieras och hamnar högt i sökresultaten när du söker via mobilen. Syftet är att öka användarvänligheten. Google menar att det inte bara är innehållet på en webbsida som avgör dess nytta för användaren, utan även hur innehållet presenteras. Det ska vara lätt att ta till sig i mobilen, därför rankas webbsidor som till exempel inte har tung grafik eller flashanimationer högre än andra.

HUR KAN DU SKAPA INNEHÅLL FÖR MOBILEN?

Så, visst är det smart (eller kanske nödvändigt) att marknadsföra sig mobilt och att mobilanpassa sin hemsida. Men på vilket sätt? Bestämmer du dig för att marknadsföra ditt företag mobilt behöver du göra ett vägval: Du kan bygga en responsiv webbsida, en mobil webbsida eller en app (applikation), och här får ditt företags resurser och dina speciella förutsättningar avgöra vad som är bäst. Men glöm inte att det allra viktigaste är att ditt innehåll är relevant och har ett kundvärde.

Du som redan har en webbsida – har du kollat hur den fungerar i mobilen? Om den inte är anpassad för mobil är risken stor att den inte ser bra ut eller ens fungerar i mobiler. Det finns många sorters mobiler med olika skärmstorlekar, och en webbsida ser olika ut i olika modeller. Innehållet kanske inte får plats, stående och liggande format kan hamna fel, funktioner kan gå förlorade m.m.

webbsida_i_olika_media

Om du väljer att optimera din webbsida eller annat innehåll för mobil har du följande tre vägar att gå:

1. RESPONSIV WEBBSIDA

Bygger du en hemsida med responsiv design kommer layouten automatiskt att anpassa sig efter skärmstorlek och skärmupplösning. Den anpassar sig alltså till den enhet som användaren har; dator, mobil eller surfplatta.

FÖRDELAR

  1. En hemsida. Du behöver bara administrera en hemsida, inte flera.
  2. En url. Du har en URL vilket gör det lätt för användaren att nå din webbsida utan att behöva vänta på omdirigeringar, det är särskilt bra vid långsamma uppkopplingar.
  3. Lätt SEO. Den SEO (search engine optimization) som din webbsida har fungerar för alla enheter.
  4. Lätt att marknadsföra. Du har en webbsida att marknadsföra, inte flera.
  5. Låg kostnad. Enkel matematik, en webbsida är billigare än två.

NACKDELAR

  1. Användarupplevelsen. Egentligen finns idag inga stora nackdelar med responsiv design, men användarupplevelsen kan ibland vara svår att göra optimal för både dator och mobil.
  2. Extra arbete. Om du ska göra om din webbsida till responsiv behöver du planera om innehållet på webbsidan.

2. MOBIL WEBBSIDA

En mobil webbsida designas särskilt för mobilen. Här skräddarsyr du funktionaliteten efter mobilens lilla pekskärm, den begränsade uppkopplingshastigheten och andra typiska mobilegenskaper. Men eftersom det finns många typer av mobiler med olika skärmstorlek etc, måste även den mobila webbsidan göras något responsiv.

FÖRDELAR

  1. Användarupplevelsen. Med en mobil webbsida har du förutsättningar att skapa en riktigt bra användarupplevelse.
  2. Snabbhet. Din webbsida kommer att laddas snabbt till mobila enheter.
  3. Kostnad. Att bygga en mobil webbsida är inte billigt jämfört med en responsiv webbsida, men det kan ändå vara mycket prisvärt.
  4. Hög ranking. Webbsidor optimerade för mobilen brukar hamna högt upp i träfflistan när användaren söker lokalt.

NACKDELAR

  1. Underhåll. Förutsatt att du har en webbsida för dator och en för mobil så måste du underhålla två webbsidor. Du behöver också se över SEO:n separat för din mobila webbsida.
  2. Kompatibilitet. Det finns mobiler med pekskärm och mobiler du navigerar med tangenter. En mobil webbsida fungerar inte likadant på dessa.

3. MOBILAPP

En mobilapp är en mjukvara speciellt framtagen för mobiler. Användaren laddar ner appen till sin mobil från t ex App Store eller Google Play. Ska du ta fram en app har du goda möjligheter att skapa något kreativt och en stor fördel är att du kan utnyttja funktioner i mobilen som t ex kameran och kontakter.

FÖRDELAR

  1. Användarupplevelsen. En app kan ge bättre användarupplevelse än någon annan lösning för mobilen.
  2. Tillgänglighet. Appar kan fungera utan internetuppkoppling vilket gör din information i appen tillgänglig för användaren när som helst.
  3. Kreativa möjligheter. När du bestämt dig för att ta fram en app kan du släppa lös kreativiteten och tänka utanför boxen. En mobilapp erbjuder massor av möjligheter till fantastiska användarupplevelser.
  4. Synlighet. När någon väl har laddat ner din app till sin mobil ligger app-ikonen kvar och påminner användaren om sin närvaro.

NACKDELAR

  1. Operativsystem. En app byggs för ett särskilt operativsystem och fungerar bara på mobiler med samma operativsystem. Visst kan du bygga appen för fler operativsystem, men då kostar det mer.
  2. Uppdateringar. Alla uppdateringar som du gör för appen måste godkännas av App store, vilket kan ta några veckor. Sedan måste användaren uppdatera sin app för att få tillgång till det senaste, vilket hen inte alltid väljer att göra.
  3. Kostnad. Att ta fram en app för mobilen är det mest kostsamma alternativet, jämfört med responsiv och mobil webbsida. .
  4. Marknadsföring. För att marknadsföra en mobilapp krävs en annan strategi än den du använder för webbsidor.

GLÖM INTE ATT ANPASSA DIN E-POST FÖR MOBILEN

E-post är en viktig del i marknadsföringen för många företag, inte minst när det gäller B2B. Om det är viktigt för ditt företag, tänk på att många läser e-posten i mobilen. Och i olika mobiler ser e-post olika ut, se bildexempel på det nedan. Skriv korta mejl och länka vidare, men länka bara till sidor som är lätta att nå och att till sig via mobilen.

EmailOnAcid_NEW