GÖR DU DESSA MISSTAG I DIN DIGITALA MARKNADSFÖRING?

En klassisk fallgrop inom marknadsföring är att man blundar för de många nya digitala möjligheterna och övertygar sig själv om att det inte finns någon anledning att ändra på något som fortfarande fungerar. I slutändan får det dock ditt företag att sacka efter i konkurrensen. Här listar vi några av de vanligaste misstagen företag gör när det gäller digital marknadsföring och tips på hur du kan förbättra din egen digitala närvaro.

”Det är inte för mig”

Tro inte att en digital närvaro inte är relevant för dig eftersom du kanske bara har en fysisk butik. I dag börjar de flesta köpbesluten med att kunderna börjar leta efter information på nätet. På Eniro söker varje vecka 1,4 miljoner användare efter företag. Av dessa kommer nästan 6 av 10 kontakta minst ett företag. Det finns alltså ingen ursäkt för att inte vara online, oavsett hur litet företag du har.

Är inte sökbara

Endast 10% av dina potentiella kunder kommer att hitta ditt företag på nätet genom att söka på ditt företagsnamn. Resterande 9 av 10 kunder kommer istället att nå dig efter att ha sökt på sökord och region, t.ex. ”bilverkstad + uppsala”. Det här visar vikten av att vara sökbar på sökmotorer via sökord.

Lägger ribban för lågt

Som du vet är det träffarna som hamnar högt upp i sökresultatet som kunderna klickar mest på. På Eniro får de fem företag som ligger i topp i varje enskild kategori ungefär 73% av all uppmärksamhet från kunderna. Se därför till att alltid lägga beslag på de sökord som matchar dig och dina kunders sökbeteende bäst för att på så sätt förbättra din placering.

Dålig eller ingen hemsida

Glöm inte bort att din digitala närvaro kräver en sökmotoroptimerad och mobilanpassad webbplats! I en undersökning utförd av yp.com uppger 30% av kunderna att de väljer bort företag som saknar en hemsida. Och 26% uppger att de väljer bort företag vars hemsidor är svåra att navigera i. Du måste med andra ord inte bara vara sökbar. Du måste se bra ut också. Annars missar du kunder. Läs mer här.

Ser inte värdet

Det viktiga för dig är inte var kundens sökningar börjar, utan var deras resa slutar: hos dig! Ju bättre du syns på Eniro, desto större är chansen att du syns bättre på bl.a. Google. Via annonsering på Eniro så förbättras ditt organiska resultat på Google (ungefär 42% av Eniros trafik kommer från Google). I de flesta fall så kommer din Eniro-annonsering synas bättre än ditt företags egen hemsida på Google.

Så hur förbättrar du din digitala närvaro?

Din digitala närvaro skapar en mätbar synlighet. Idag börjar de allra flesta kunderna med att leta efter information på nätet. Men att göra ett avtryck på den lokala digitala marknadsplatsen är inte alltid helt lätt för små och mellanstora företag. Skapa en enkel webbplats, se till att vara synlig via sökmotorerna (Google, Bing, Eniro.se o.s.v.) och skaffa dig en eller två företagsprofiler på ett socialt medium – beroende på vilken din målgrupp är. Sätt även upp en strategi för din marknadsföring och fastställ några tydliga KPI:er.

Med Eniros hjälp kan du skapa en synlighet anpassad helt efter dina behov och villkor. På våra kundsidor kan du läsa mer om våra olika produkter, så som hemsidor, Närvarokollen och sökmotoroptimering. Läs mer här!