Har du upplevt att kunder kommenterar eller recenserar ditt företag på nätet? De flesta företag har erfarenhet av det idag eftersom det är en växande företeelse. Kundrecensioner kan vara skillnaden mellan en full och en tom plånbok – så se till att få kunderna på din sida!

Allt fler kunder väljer att kommentera och recensera företag, produkter och tjänster på nätet. Och ännu fler läser dessa för att få vägledning inför ett köp. Läs och begrunda den här statistiken:

I en undersökning utförd av Dimensional Research säger 90% av deltagarna att recensioner och kommentarer på nätet påverkar deras köpbeslut.

Helt klart är att de recensioner eller kommentarer som finns om ditt företag spelar en betydande roll för hur många kunder du får.

Kunder skriver om företag i sociala medier

Många omdömen och kommentarer skrivs spontant av kunder och varumärkesambassadörer (de som verkligen gillar ditt varumärke) i sociala medier. De beskriver om upplevelser de haft i mötet med ditt företag, ditt varumärke, din produkt eller tjänst. Har du tur så är det positiva kommentarer som ger ditt företag luft under vingarna, men har du otur så är det negativa kommentarer. De hanterar du bäst genom att svara snabbt, vänligt och sakligt och försöka vända det negativa till något positivt. På eniro.se finns tex möjligheter för våra användare att recensera alla företag och du som företagare kan givetvis besvara de kommentarer du fått.

Håll koll på din synlighet online med det här verktyget

Så påverkar du kundrecensioner

Det bästa du kan göra som företagare är att främja kommentarer och omdömen om ditt företag, och naturligtvis att verka för att de ska bli positiva. Här kommer några tips på hur du kan göra. De flesta är enkla att implementera till en låg kostnad, det är snarare underhållet som kräver tid och resurser – men det är en värdefull investering.

  1. Be dina bästa kunder att dela med sig av vad de tycker om ditt företag, din produkt eller tjänst. Det kanske känns svårt att fråga, men det kan göra under för din verksamhet!
  2. Knyt an till företagets ambassadörer. Varumärkesambassadörer är de kunder som verkligen är positiva och på egen hand publicerar recensioner på Internet. Ofta är de duktiga på att uttrycka sig och har många följare. Sök upp dem och fråga om de vill bli företagets testpiloter.
  3. Rekrytera fler ambassadörer t ex genom att berätta inom era kanaler att ni söker nya testpiloter. Ge gärna någon form av belöning – men inte så mycket att kunderna känner sig köpta.
  4. Gör det enkelt att gilla och dela allt som du lägger ut på webben genom att addera gilla- och delningsknappar. Se exempel nedan. Gratis kod för knappar finns att ladda ner från nätet.
  5. Lägg till kommentarsfält på varje sida. Kom ihåg att ha koll på kommentarerna som kommer in och svara inom rimlig tid. Svara personligt men professionellt, var ärlig och transparent. Ta inte bort negativa kommentarer utan försök att vända dem till något positivt. Att ha med det negativa gör dina svar mer trovärdiga. Däremot ska du ta bort stötande och kränkande kommentarer.
  6. Låt kunderna ge betyg. Låt kunderna betygsätta innehåll, produkter eller tjänster. Kombinationen av delning, gillande, kommentarer och betyg är oslagbar. Det skapar hög trovärdighet. Gratis kod och plug-ins för betyg och recensioner finns att ladda ner från nätet.
  7. Belöna kunder som gillar, delar och ger betyg. Exempel på hur du kan göra: Dela ut rabattkoder till kunder som tar sig tid att ge betyg. Ha gilla/dela-tävlingar, t ex: “Den 200:e personen som gillar vår sida får en biocheck.”

ÄR DU RÄDD FÖR NEGATIVA KUNDRECENSIONER OCH UNDRAR HUR DU SKA HANTERA DEM?

Att se en negativ kommentar om ditt företag kan kännas jobbigt. Instinktivt vill du kanske blunda och låtsas som ingenting – men det är en dålig idé! Då kommer förmodligen den missnöjde personen att fortsätta skriva negativt om dig i sociala medier.

Svara vänligt och sakligt på kundomdömen

Vad du bör göra är att svara, så fort du kan. Men låt känslorna svalna en aning innan du börjar hamra på tangenterna. Skriv vänligt och sakligt, fråga om du kan få mejla eller ringa till personen i fråga, så att du slipper fortsätta konversationen offentligt och så att ni kan samtala på en mer personlig nivå. Lyssna och försök att förstå den andres synvinkel, förklara kort din syn på saken, erbjud eventuellt kompensation av något slag, försök göra den missnöjde nöjd. Det kommer att löna sig i längden!

Chans till förbättring?

Även om du blir upprörd över en negativ kommentar, fråga dig själv om det ligger något i det som skrivs. Handlar det om något som du kan förbättra i ditt företag? I så fall är det bara att gripa tillfället och sikta mot nya höjder!

Om någon svartmålar ditt företag

Om någon skulle skriva negativt om ditt företag eller ge dåliga recensioner för att svartmåla dig är situationen en annan. Kan du bevisa att en recension är falsk ska du kontakta sajtens administratörer och fråga om de kan ta ner recensionen. Om den negativa recensionen eller kommentaren ligger kvar är det bästa du kan göra att be dina nöjda kunder att recensera dig på den sajt där den dåliga (falska) recensionen finns. En rad positiva kommentarer neutraliserar den negativa.

Tips på verktyg

För att ha koll på kommentarer som skrivs om ditt företag på nätet kan du t ex använda dig av verktyget Google Alerts. Det hjälper dig att snabbt se och kunna svara på kommentarer. Vi på Eniro erbjuder även produkten Synlighet på Internet som bland annat ger dig möjligheten att se och agera på kundomömen.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata