Kvinna står och håller i en burk

Traditionell marknadsföring har i allt större grad fått ge vika för kundomdömen, både betalda som obetalda. Värdet av andra kunders åsikter är större än den betalda annonsen, och värdet av den populära bloggarens uttalande kan inte ignoreras.

Köpprocessen börjar i allt större utsträckning på Internet. Vare sig det rör sig om varor eller tjänster, eller om köpet genomförs på Internet eller i den fysiska butiken så börjar vi ofta vår informationsinhämtning på nätet.

I tidigare inlägg om kundrecensioner visade en undersökning av Dimensional Research att 90% av de som svarat att recensioner och kommentarer på internet påverkar deras köpbeslut.

Diskussioner som tidigare var privata, sker nu sker öppet på Internet. Entusiastiska konsumenter och bloggare delar idag mer än gärna med sig av sina erfarenheter och synpunkter, och dessa går inte obemärkt förbi.

En amerikansk studie utförd av Bright Locals visar att 88% av respondenterna har lika mycket förtroende för recensioner på webben som rekommendationer från sina vänner.

En amerikansk studie utförd av Bright Locals visar att 88% av respondenterna har lika mycket förtroende för kundomdömen på webben som rekommendationer från sina vänner.

Samma studie rapporterar att 9 av 10 har sökt upp recensioner när de är osäkra på företaget de skall göra affärer med, och att 39% gör detta regelbundet.

Amazon driver på kundomdömen

I takt med att kundrecensionerna ökar, ökar även antalet tjänster med olika typer av recessioner och omdömen, kunderna använder flera olika tjänster för att läsa på innan det tar beslut. Stora internationella tjänster som Tripadvisor och Amazon driver på och uppmanar sina kunder att skriva recensioner, de ger också vägledning i hur man skriver recensioner.

När recensioner blir fler, ökar också vår medvetenhet om vikten av relevanta omdömen. Konsumenterna förväntar sig ett inte bara ett proffsigt bemötande av företaget, utan även bra och relevanta omdömen. Recensioner och omdömen som skapats för att verka objektiva men egentligen syftar till att “skriva ner” ett företag eller en produkt genomskådas oftast på en gång.

Håll koll på dina kunders omdömen och din synlighet

Företag måste visa engagemang

Ett anonymt inlägg, med lite fakta och känsloladdat språk, tas ofta på mindre allvar än ett klart och koncist inlägg med en tydlig avsändare. Recensioner och omdömen läses med kritiska ögon och vi letar gärna efter recensioner som gjorts av våra vänner eller personer som delar våra intressen, tex via olika grupper.

Självklart måste företagen vara närvarande och delaktigt i diskussionerna som förs om företaget i olika forum. Kunderna förväntar sig att företaget visar engagemang genom att tex ta kritik på allvar och hantera kundklagomål på ett proffsigt sätt.

I många fall är de mest effektiva kundomdömen de som ursprungligen var ett negativt omdöme men där företaget hanterat kunden på ett bra sätt som gör att kunden avslutar med ett positivt inlägg. All har förståelse för att det kan bli fel ibland men företag som hanterar felen bra vinner kundernas förtroende!

Vill du veta mer om omdömen online? Hur de påverkar din SEO, din kundkontakt och din synlighet online? Läs vår ultimata guide till omdömen online.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata