Facebook är himla bra eftersom att det är en enorm plattform med enormt mycket information om oss som använder den. Det kan kännas lite obehagligt, men det är också det som gör plattformen unik för oss som vill annonsera med Facebook Ads.
All den här informationen gör att du kan rikta dig mot en väldigt smal nisch med människor som passar just ditt företag perfekt. Som en bonus kommer du inte bara åt Facebook genom Facebook Ads, utan även Instagram, Messenger och Facebooks egna annonsnätverk, Audience Network.
Kampanjer och mål i Facebook Ads
Annonseringen i Facebook Ads är uppdelad i tre nivåer och det vi kommer fokusera på i det här inlägget är den absolut högsta nivån, nämligen kampanjen. Det är här du bestämmer vad målet för dina annonser ska vara, alltså vad du vill ska hända efter att någon sett din annons.
Vad som händer när du väljer ett mål är egentligen att du säger till Facebook “Okej Facebook, det här är vad jag vill ska hända” och Facebook kommer göra sitt bästa för att det ska ske.
Det finns 11 mål för dig att välja mellan och de är:
- Varumärkesmedvetenhet: Du vill att en helt ny grupp med människor ska få reda på att du finns.
- Räckvidd: Du vill att så många som möjligt ska se din annons.
- Trafik: Du vill att så många som möjligt ska klicka sig vidare till din hemsida, app eller börja prata med dig på Messenger.
- Interaktion: Du vill att fler ska engagera sig i det du gör. Du kan välja mellan:
– Öka antalet likes, kommentarer och delningar.
– Få fler att gilla din sida
– Få fler deltagare till ditt evenemang - Appinstallationer: Du vill att folk ska installera din app
- Videovisningar: Du vill att folk ska titta på din video
- Leadsgenerering: Du vill samla in kontaktuppgifter. Det kan till exempel röra sig om mailadresser till ditt nyhetsbrev eller telefonnummer till potentiella kunder.
- Meddelanden: Du vill att folk ska skriva till ditt företag på Messenger.
- Konverteringar: Du vill att folk ska göra något särskilt på din hemsida, app eller på Messenger. Det kan till exempel vara att skriva upp sig till ett webinar, köpa en vara eller skriva upp sig på ett event på din hemsida.
- Katalogförsäljning: Du vill sälja produkter från en produktkatalog du laddat upp på Facebook. Facebook väljer automatiskt vilka produkter som är mest relevanta och visar upp dem för din målgrupp.
- Butikstrafik: Du har en fysisk butik eller lokal som du vill att folk ska komma och besöka.
Vilket mål ska jag välja?
Många av målen är lika varandra och det är säkert flera som stämmer in på vad du vill. Har du en webbshop där du säljer handgjorda tvålar vill du ju att folk ska klicka sig vidare till din hemsida men också att de ska köpa en av dina fina tvålar. Ska du då välja trafik eller konverteringar?
Har du en webbshop är ditt slutmål att folk ska köpa dina tvålar, därför kan det vara vettigt med ett mål som är fokuserat på det, nämligen “konverteringar”.
Är du frisör och vill att folk ska klippa sig hos dig? Då behöver de ditt telefonnummer för att boka en tid, vilket finns på din hemsida. Det skulle inte vara konstigt om du direkt tänker på målet “trafik”, men vad du egentligen vill är att folk ska ta sig till din salong och klippa sig hos dig. “Butikstrafik” är ett klockrent mål för den typen av företag.
När du beslutat dig för vilket mål du ska köra på är det dags att ge din nya kampanj ett namn. Det kan vara smart med ett kort och tydligt namn, så att du enkelt kan särskilja den från andra kampanjer. Det finns nämligen få saker som är så irriterande som när du inte vet vilken kampanj som är vilken. Bespara dig den huvudvärken och se till att du har tydliga namn redan från början!
Vill du veta mer om hur du kommer igång med annonsering med Facebook Ads? Läs våra andra inlägg (länkar hittar du längst ner på sidan) och spana in webinariet här nedanför där vi dyker lite djupare in i ämnet. Du hittar fler webinar på vår Youtube-kanal.
Hur kommer du igång med Facebook Ads – ad set
Hur kommer du igång med Facebook Ads -annons