En smiley säger mer än tusen ord ?

De är mycket älskade och vi använder dem varje dag. Enkla och visuella uttryck som många av oss nyttjar i vår kommunikation med vänner, familjemedlemmar och kolleger. Men emojis är inte endast något för privatlivet – många företag har med stor framgång inkluderat dessa i sin kommunikation.

En emoji är en ikon – en visuell representation av en känsla, status, idé eller händelse. Den används tillsammans med eller som ett substitut för ord i digital kommunikation. Ordet emoji kommer från japanskans ord för ”bild” och ”tecken”. Det var där som fenomenet uppfanns sent på 1990-talet för användning i elektronisk kommunikation på tidiga internetplattformar.  Året innan millennieskiftet hade det lanserats totalt 176 emojis, tio år senare hade Unicode Consortium, som ansvarar för internationella standarder för digitala teckensnitt, godkänt 722 emojis. Under 2016 förväntas vi få 38 nya emojis, bland annat skålande champagneglas och bacon.

Enligt Swyft Media skickas det 6 miljarder emojis varje dag, och The Oxford English Dictionary’s ”Word of the Year” var faktiskt inte ett ord, utan ?.

Emojis är den snabbast växande formen av kommunikation och från en del håll finns det en oro för att detta beror på lättja eller ett tecken på bristande ordförråd. Psykologen Albert Mehrabian konstaterade på 1950-talet att endast 7% av vår kommunikation är verbal (vad vi säger), 38% är vokal (hur vi säger det) och 55% är icke-verbal (vad vi gör och hur vi ser ut när vi säger det). Samtidigt rapporterar Microsoft att människor förlorar koncentrationen efter 8 sekunder och att vi processar visuell information 60.000 gånger snabbare än text.

När vi idag utsätts för fem gånger så mycket information som vi gjorde för 30 år sedan kan emojis vara ett trevligt och annorlunda sätt att effektivt summera uttryck som vanligtvis skulle ta ännu mera plats (en bild säger ofta mer än tusen ord). Så kanske är det inte förvånande att vi den 17 juli hyllar dessa ikoner med en alldeles egen dag?

Emojis för företag

Som företag önskar du naturligtvis hålla en professionell kommunikation samtidigt som du bygger en nära relation till dina kunder. Det är inte alltid lätt att skapa känslor genom skriftspråk. Med emojis tillåts företag att vara personliga samtidigt som de hjälper till att stärka företagets personlighet. På samma sätt som du gör genom ansiktsuttryck och tonfall när du kommunicerar ansikte mot ansikte så blir språket mer dynamiskt, avväpnande och engagerande genom användandet av emojis.

Det är samtidigt viktigt att vara relevant för både ditt varumärke och den målgrupp du vill nå ut till, anpassa därför användningen av emojis efter hur personligt du vill göra ditt budskap. Exempelvis passar emojis bättre i en kampanjkontext, ett nyhetsbrev, sociala medier eller i ett blogginlägg – än på en informativ webbplats.

Kampanjer tillåter oss att vara kreativa och till stor del visuella. Världsnaturfonden lät emojis få huvudrollen i kampanjen #EndangeredEmojis som talade om förr oss vilka emojis som var utrotningshotade. Via Twitter samlade de in donationer genom att uppmärksamma 17 emojis som föreställde hotade djurarter och skapade sedan engagemang via bl.a. retweets (funktionen där twittrare skickar vidare andras budskap till sina egna följare).

Chevrolet lanserade sin nya bilmodell Cruze under 2016 genom att endast kommunicera med emojis. Kunderna uppmanades att avkoda budskapet och dela det på Twitter. För att stärka budskapet och kampanjen tog man fram en Youtube-musikvideo där emojis ersatte flera ord. Videon visade på vikten av ett gemensamt, internationellt gångbart och emotionellt språk.

PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) producerade en enkel och tydlig kampanj för att rikta uppmärksamheten mot djurens rättigheter. Cruelty Beyond Words berättar en historia med emojis, där publiken i sin tur kan reagera med hjärt-emojis för att visa sitt stöd. Ännu ett exempel på hur ett allvarligt budskap kan uppnå resultat med visuell kommunikation.

Även Vita huset använde sig av emojis när de 2014 skulle publicera en rapport om Generation Y (”millenials”). För att få målgruppen att själv engagera sig i innehållet som bl.a. omfattade utbildning, ekonomi och hälsa så använde de sig av emojis i rapporten.

emoji-whitehouse

Oavsett om emojis används för att marknadsföra produkter eller viktiga frågor, skapa glädje eller ilska, så är de kraftfulla och slår brett.

Den 5 februari utökade Facebook användarnas möjligheter att visuellt kommunicera med en post genom att införa ytterligare reaktions-emojis. Som tillägg till den klassiska ”tummen upp” för att ”gilla” en post så kan de nu reagera med känslorna ”?”, ”?”, ”?”, ”?” och ”?”.  Detta är värdefull information från dina användare. Du får nu en bredare och snabbare återkoppling på din post, då det för dina följare är enklare att reagera med emojis än via en kommentar. Detta kräver även mer från dig som avsändare. En ”reaktion” eller ”känsla” från en av dina följare kan sätta standarden för kommande upplevelser av ditt budskap.

Vi på Eniro har också inkluderat emojis i vår kommunikation. Av de flera hundra emojis som finns att tillgå i iOS och Android har vi hittills gjort över 300 sökbara i både mobil och
desktop – sök efter en frisör med ?, blommor till din partner ? eller kvällens middag med t.ex. ? eller ?.