De 4 viktigaste ingredienserna för att lyckas i sociala medier

Vad skiljer de företag som lyckas från de som inte lyckas inom sociala medier? Vi har sorterat ut de fyra viktigaste sakerna att tänka på när ditt företag agerar i sociala medier. Läs om dem här och låt dig även inspireras av några exempel från verkligheten: fyra företag som nått framgång på sociala plattformar.

1. Arbetssättet

De företag som lyckas allra bäst har först och främst en sak gemensamt, och det är hur man förhåller sig till och arbetar med sociala medier. I deras fall har de sociala medierna blivit en del av företagets DNA. Arbetet är helt integrerat med övriga uppgifter, det är inte något man konstruerar i efterhand eller sätter sig ner och funderar ut en gång i veckan.

2. Innehållet

Särskiljande för de företag som lyckas bäst är också att de ger kunderna rätt sorts innehåll, en typ av innehåll som intresserar och skapar förtroende. Så, vilken typ av innehåll vill kunderna ha? Det beror på vad du säljer för något. Här redogör vi för tre tydliga kategorier:

Kategori 1: Person

Om du marknadsför en person, t ex en personlig tränare, en coach eller en rockstjärna, är det den personens livsstil och allt vad hen gör som är intressant för kunden. Ett exempel på det här är Ann-Sofie Oscarsson, hästtränare och ridlärare och förebild för många inom häst- och ridsportsvärlden. Hon berättar i text och bild i sociala medier om allt hon gör, från små vardagliga saker till spektakulära händelser. De som följer henne, däribland kunder och potentiella kunder, slukar informationen med stort intresse.

Ann Sofie Oscarsson

RichardByggare

Kategori 2: Tjänst

Om du erbjuder en service eller en tjänst så är det resultatet och ibland vägen fram till resultatet som är intressant för kunden. Ett exempel i den här kategorin är hårstylisten Elin Harman som på ett enkelt sätt skapar lojalitet bland sina kunder och vinner nya kunder med hjälp av de gamla. Varje gång hon är klar med en frisyr tar hon en bild med mobilen och lägger ut på Instagram. De som följer henne ser allt hon skapar, vilket betyder att de kontinuerligt påminns om henne och får ett stärkt förtroende för henne. När de klickar på gilla-knappen sprids Elin Harmans bilder till de som i sin tur följer de som gillar, och bland dessa finns nya potentiella kunder till Elin Harman.

Ett annat exempel i den här kategorin är Richard Byggare, ett mindre byggföretag som lyckats bra på Facebook. Hur? De publicerar en visuell dagbok med bilder på de jobb de håller på med. Före, under och efter att projekten är klara. De berättar och visar vad de gör och ger samtidigt en bild av sina värderingar och hur de sköter arbetsprocessen, som t ex att de städar upp efter sig innan de går hem för dagen. Att få se det här betyder mycket för kunder och potentiella kunder. Det skapar förtroende och nya uppdrag.

Kategori 3: Produkt

Om du säljer en produkt vill kunderna se produkten när den används. Gärna i ett sammanhang som stärker ditt varumärke, med rätt typ av människor och rätt miljö. Försök att skapa den känsla som kunden vill åt när hen använder din produkt.

Ett exempel på ett framgångsrikt företag i den här kategorin är svenska POC Sports som säljer skyddsutrustning och kläder för utomhussporter. På Facebook och Instagram får kunderna inte bara en känsla för Pocs produkter, utan hela den livsstil som de representerar. Här finns bilder på produkterna när de används under äventyrlig skidåkning på spännande platser, cykling i skogar och på slingrande bergsvägar, tävlingar och events. En livsstil som många vill bli en del av.

POC

 

3. Publiken

Det bästa som kan hända är att ditt innehåll gillas, delas och diskuteras och det uppnår du bara med en engagerad publik. Ett misstag många företag gör är att spendera för mycket tid på att försöka få så många följare som möjligt. Att ha många följare ger inget resultat i sig. Det som betyder något är engagerade följare. Tänk kreativt och bredda din spridning för att hitta de personer som verkligen är intresserade av det du erbjuder.

4. Att vara social

Att bygga upp en närvaro i sociala medier innebär också att bygga relationer. Och då fungerar inte envägskommunikation. Det är faktiskt många företag som glömmer det. Visa att du har uppmärksammat dina följares inlägg. Var artig. Tacka, svara, kommentera. Vårda dina relationer såsom du förmodligen gör i den analoga världen.

Till sist

Alltså, de fyra viktigaste ingredienserna för att nå framgång i sociala medier är:

  1. Ett integrerat arbetssätt
  2. Innehåll som intresserar
  3. En engagerad publik
  4. Att vara social

Håll koll på dessa fyra punkter, så är dina chanser att lyckas riktigt goda. Stort lycka till!