Idag går det att hitta företagsinformation från flera olika källor på nätet. Men faktum är att 6 av 10 potentiella kunder kommer att kolla in din hemsida för att bekanta sig med ditt företag och 3 av 10 säger att de inte kommer att välja ditt företag om det helt saknar en hemsida. Att ha en modern hemsida är alltså fortfarande väldigt viktigt, och här går vi in på varför.

Du äger bara din hemsida

Din hemsida är den enda platsen du som företag äger i den digitala världen. Det är den mest officiella informationskällan om ditt företag, och du har full koll över vad som läggs upp. Du bestämmer helt enkelt själv hur ditt varumärke presenteras online. På Facebook äger du inte din sida, och den kan ändras och förändras helt och hållet när Facebook genomför förändringar på såväl layout och design som på sina algoritmer. Om du exempelvis har en Google My Business-sida kan vem som helst föreslå och få igenom ändringar i den. Och så funkar det ju som bekant inte på din egen hemsida. Tänk också på att Google alltid prioriterar din mest officiella informationskälla när det handlar om ranking. Därför är det viktigt att inte bara ha en hemsida, utan även ha en hemsida som är väl genomarbetad för att synas.

Google prioriterar din mest officiella informationskälla när det handlar om ranking

Din hemsida är mer än bara yta

Vi har allt kortare tid på oss för att fånga mottagarens intresse. Kunderna kräver snabbhet. Om din hemsida är långsam så tappar du kunder. Google har i en studie visat att om det tar mer än 3 sekunder för en hemsida att ladda så hoppar 53 procent av besökarna av. Att ha en sida som laddar snabbt är alltså superviktigt. En hemsida är mer än bara information om ditt företag. Därför är det också viktigt att tänka på tekniken bakom hemsidan. Idag googlar fler användare oftare på sin mobil än på sin datorn. Att därför mobilanpassa sidan så att din information är synlig och kompatibel på mobiltelefoner är viktigt. Sidan bör också vara SSL-certifierad. Så, med en modern, mobilanpassad hemsida kan du styra över hur din officiella kanal kommer att se ut i sökmotorer, och hur enkelt kunden upplever sidan. Du är med andra ord inte beroende av Facebooks och Google My Business regler och utan du bestämmer helt själv.

Vill du se hur bra din hemsida presterar online?

Kundupplevelsen

Dina kunder kommer att jämföra företag och erbjudanden. Precis som att Google kommer uppfatta din hemsida som den viktigaste informationen online om ditt företag så kommer kunderna göra detsamma. Därför är det viktigt att din hemsida är trovärdig, transparent och lättillgänglig. Med en uppdaterad och modern hemsida gör du det enkelt för dina kunder att nå dig. Det kan handla om något så enkelt som en tydlig kontakt-sida med företagets telefonnummer, adress och öppettider. En hemsida är också ett kostnadseffektivt sätt att helt på dina villkor marknadsföra företaget och era produkter och tjänster.

Glöm inte att det ska vara enkelt att uppleva ditt företag. Det ska vara enkelt att köpa av ditt företag. Det ska vara enkelt att få hjälp av ditt företag. Att därför jobba på att eliminera trösklar på din hemsida, definiera styrkor och svagheter kommer bara att gynna dig i slutändan.

I nedanstående webinar pratar vi mer om hemsidor.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata