Toppbild_SvSTF

"När jag frågar kunderna hur de hittat oss svarar de som oftast: Eniro"

Anders Segerberg, Svenska Smörgåstårtsfabriken

Kom igång med din annonsering

Svenska Smörgåstårtsfabriken ska ta marknadsandelar

Vi på Eniro tycker det är enormt viktigt för Sveriges företagare att dra den fulla nyttan av den digitala marknadsföringen. Vi har genomfört ett antal intervjuer med företag över hela landet som berättat om hur de arbetar med digital marknadsföring och hur de använder Eniro. Tanken med det här är att vi alla ska kunna lära av varandra för att få fler kunder.
Anders Segerberg driver Svenska Smörgåstårtfabriken i Göteborg. Hans utmaning är att ta marknadsandelar, växa och hålla koll på kvaliteten – samtidigt. 

Det är spännande att få tillfälle att tala med en av Sveriges småföretagare.
Vi heter ju vad vi gör. Vi säljer naturligtvis smörgåstårtor. Efterfrågan på smörgåstårtor har ju varit upp och ned genom åren men nu är det uppåt igen. Vår specialitet, som vi jobbat i många år, är att ge en verkligt balanserad smakupplevelse där man känner kontrasterna mellan sött, salt och syra. Vi är väldigt noggranna kring våra älskade smörgåstårtor.

Anders är väldigt tydlig när det gäller Vad som är Smörgåstårtfabrikens utmaningar.
– Vi är ju verksamma här i Göteborg och det finns många konkurrenter. Men vi vill ta marknadsandelar och vi har en bra produkt. Därför är det viktigt att vår marknadsföring fungerar.

”En person köper smörgåstårtan och 10 äter! Det säger sig självt att kvaliteten är avgörande för positiv ‘word of mouth'”

Vi ber Anders berätta lite mer om hur de jobbar med sin digitala marknadsföring.
Det är lite speciellt med marknadsföringen av smörgåstårtor. En person köper smörgåstårtan och 10 äter! Det säger sig självt att kvaliteten är avgörande för positiv ”word of mouth” eller mun till mun. Sen har vi ju naturligtvis vår webb som vi funderar på att utveckla för att kunderna ska kunna beställa och betala via nätet, vilket skulle minska administrationen och öka lönsamheten. Vi funderar ju också på att använda sociala medier lite mer, men då måste vi nog anställa någon yngre som kan driva dialogen med kunderna. Sist men verkligen inte minst har vi vår annonsering på Eniro. Det är vår viktigaste marknadsföringskanal.

”Eniro får verkligen kunden in i butiken”

Vilka resultat har du uppnått med din annonsering på eniro.se?
– 
Man kan kort och gott säga att Eniro får kunden in i butiken. Jag följer ju utvecklingen av vår annonsering via effektrapporten och jag frågar när kunderna kommer in och hur de fått reda om oss och väldigt många säger Eniro. Det fungerar riktig bra. Dessutom använder våra kunder omdömen och vi har ca 40 recensioner som våra kunder ser när de söker oss. Vi har nästan bara jättebra recensioner, det är kul.
Många tycker det är krångligt med den digitala marknadsföringen. Hur ser du på det? – Det är ju ett helt nytt språk som man måste lära sig och förstå. Antingen vill man lära sig det nya eller så måste man se till att det finns yngre krafter som kan utveckla denna del. Samtidigt kan för stor exponering leda till för snabb efterfrågeökning som leder till att man inte kan leverera kvalitet. Vi är som sagt väldigt måna om vår kvalitet och det vore förödande om vi började leverera sämre kvalitet.

Om du fick önska, vad skulle du behöva hjälp med när det gäller den digitala marknadsföringen?
– Om man ska vara en bra företagare gäller det att man jobbar med det man själv är bra på och inte göra allt själv. Därför måste man köpa tjänster och anställa personer som kompletterar en själv. Ett exempel är Eniro, ett annat är det jag nämnde tidigare att anställa yngre medarbetare som också kan arbeta och utveckla med sociala medier

  • Kund: Svenska Smörgåstårtsfabriken

    Antal anställda: 1-4
    Kundkontakter 2015: 5 044

  • Köpta Eniroprodukter

    Eniropaket med profilsida Bas
    Logotyp i träfflistan
    Mobilpaket silver

Så här gör Svenska Smörgåstårtsfabriken

Har du ökat din sökbarhet så att dina kunder hittar dig?