MalmoJHanden_1440x450

“Vårt tips till andra företag är att

först analysera vilka kunderna är

och att sedan fundera på vilka

verktyg man bör använda för att

nå fler kunder inom dessa grupper.”

Matti Jokela, Malmö Järnhandel

Kom igång med din annonsering

  • Kund: Malmö Järnhandel

    Antal anställda: 1
    Kundkontakter 2015: 14 450
    Omsättning 2014: 1 073 000 kr

  • Köpta Eniroprodukter

    Minisida
    Extra kategori ”Järnvaror”

  • Så har Eniros produkter hjälpt Malmö Järnhandel

    Eniro ger oss möjlighet att analysera effekten av vårt marknadsföringsarbete.

  • Mattis tips till andra företagare

    Analysera vilka kunderna är och fundera sedan på vilka verktyg du bör använda för att nå fler kunder inom dessa grupper.

Så här gör Malmö Järnhandel

Läs intervju med Matti Jokela

Det är lätt att som företagare bli skrämd av det ökade antalet marknadsföringskanaler på nätet och det kan vara svårt att veta var man ska börja. Oavsett vilka kanaler som passar företaget bäst så är det viktigt att ha en bra idé som grund. Tack vare en smart Facebook-kampanj lyckades Malmö Järnhandel med små ekonomiska medel nå ut till tusentals potentiella kunder.

– Det svåraste med 
digital marknads
föring är att veta
 vilka åtgärder som 
ger resultat. Alla 
lovar guld och grö
na skogar. En del är
 riktigt dyra och 
ger ingenting. Det 
finns en uppsjö av 
erbjudanden av sökordsoptimeringar och digitala kampanjer, men det är svårt att höras i bruset och ibland svårt att värdera hur man lyckats, säger Matti.

– Även om vi, i likhet med många andra mindre företag, ibland tycker att det är svårt att veta vad man ska prioritera inom digital marknadsföring känns det som att vi har hittat en bra väg. Att ha en hemsida känns som en självklarhet och eftersom vi framförallt har privatpersoner som kunder är Facebook ett jätteviktigt verktyg för oss. Det var med hjälp av Facebook vi genomförde vår ”ToolPool”-kampanj, som blev en fantastisk succé.

Kampanjen, som utarbetades av reklambyrån The Fanclub, utgick från Carpool-konceptet, som bygger på att personer samåker istället för att köra samma sträcka i varsin bil. ToolPool fungerar på ett liknande sätt – fast med verktyg – då Malmö järnhandel lånar ut dyra verktyg som de för tillfället inte använder. Lånet är helt gratis, det enda lånaren behöver göra för att få tillgång till verktygen är att dela ToolPoolens Facebook-applikation på sin Facebook-sida. Genom kampanjen har Malmö järnhandel särskilt sig från sina konkurrenter och ökat sin årsförsäljning med cirka 40 procent – mycket tack vare att åtta av tio lånare passar på att köpa skruvar, spikar och andra tillbehör när de besöker butiken. Man har också nått ut till tusentals nya potentiella kunder via en organisk Facebook-spridning med över 2000 gilla-tryckningar, samt omfattande medial uppmärksamhet och en rad tilldelade kommunikationspriser som Guldägget och tidningen Resumés utmärkelse ”Månadens digital”.

Det kan vara svårt att veta vilka av ens marknadsföringskanaler som verkligen attraherar nya kunder. Efter att ha provat en mängd olika tjänster och tillvägagångssätt har Malmö Järnhandel valt att numera begränsa sin digitala marknadsföring till sådant de kan verifiera resultatet av.

– Vi marknadsför oss framför allt via vår hemsida och på Facebook och ibland använder vi oss av Eniro och Google AdWords. Vi har valt att arbeta med dessa kanaler för att de ger oss möjlighet att analysera effekten av vårt marknadsföringsarbete. Vi vet att personer som söker på Eniro är ute efter att köpa produkter som kan lösa ett problem.

– Vi försöker uppdatera hemsidan i mån av tid och hålla den säsongsaktuell med relevanta erbjudanden. Vi har egentligen inte tid att analysera effekten vår digitala marknadsföring på djupet, så förutom Eniros kundrapport och verktyg som Google AdWords går vi på magkänsla och frågar alla våra nya kunder hur de har hittat oss, säger Matti.

Eftersom alla företag är olika är det viktigt att inte bara rusa in i cyberdjungeln med huvudet före utan att ha en tydlig strategi bakom sitt marknadsföringsarbete.

– Vårt tips till andra företag är att först analysera vilka kunderna är och att sedan fundera på vilka verktyg man bör använda för att nå fler kunder inom dessa grupper. Företagets hem- och Facebook-sida bör absolut skötas utifrån denna strategi. Vi har en svår kundgrupp, eftersom vi vänder oss till alla, så vi måste arbeta så brett som möjligt. Men det har gått bra, det med!

Har du ökat din sökbarhet så att dina kunder hittar dig?

Har du frågor om din annonsering?