Kon-Tiki_toppbild2

”Hemsidan, Facebook och Eniro. Det är det som är effektivast för oss.”

Joakim Rahm, Kon-Tiki

Kom igång med din annonsering

UTMANINGEN ATT LOCKA KUNDER FRÅN DATASPEL TILL DYKNING

Kon-Tiki är en butik i Göteborg som säljer dykutrustning och bedriver dykutbildningar. Företaget startades redan 1986 och ägs sedan 16 år tillbaka av Joakim Rahm.

Den största utmaningen för Kon-Tiki idag är att hitta nya kunder.
– Folk är inte lika aktiva idag som när jag var femton och började med dykning. Då höll vi på oavsett om det regnade eller haglade, det gör man inte idag. Nu för tiden är alla uppslukade av dataspel, säger Joakim Rahm.
Kon-Tikis största konkurrent är alltså dataspelsmarknaden. De upplever också viss konkurrens från nya trender som triathlon, löpning och simning.

”Man har ju inte råd att annonsera i GT för det kostar en förmögenhet.”

Förr var det mässor som fungerade bäst när de skulle ut och jaga nya kunder, men de är inte mycket att hurra för idag, enligt Joakim Rahm. Till mässorna kommer samma människor gång på gång, det är som en reunion. Och man har ju inte råd att annonsera i GT för det kostar en förmögenhet. Nej, nu är det Internet som gäller för att hitta nya kunder.
– Hemsidan, Facebook och Eniro. Det är det som är effektivast för oss. Man måste jobba aktivt med hemsidan och Facebook, lägga upp nytt innehåll, kontinuerliga erbjudanden, för att visa att det händer något så att folk går in och tittar.

”Vi får många kunder genom Eniro, det är jag nöjd med. Det märks att kunder använder Eniro väldigt mycket.”

Vilka resultat har du fått med annonseringen på Eniro?
– Jag får effektrapporten varje månad, och det är ju bra. Den visar tydligt vilka sökord som funkar bäst. Vi får många kunder genom Eniro, det är jag nöjd med. Det märks att kunder använder Eniro väldigt mycket.

Vi pratar om vad som är utmanande med digital marknadsföring och Joakim Rahm nämner svårigheten att synas, att man försvinner i mängden. Men det är ändå inte ett problem för Kon-Tiki.
– Nu håller vi på med en specifik sak som dykning, så folk hittar oss rätt lätt. Kon-Tiki är ganska välkänt i Sverige och vi syns tydligt i sökresultaten.

Om du fick ge ett råd till andra företagare om digital marknadsföring, vilket råd skulle det vara?
– Använd Facebook i kombination med Eniro! Otroligt mycket händer genom Facebook idag. Det är helt rätt att vara där, men också viktigt att plocka upp alla som söker via andra tjänster.

  • Kund: Kon-Tiki

    Antal anställda: 2
    Kundkontakter 2015: 3 357

  • Köpta Eniroprodukter

    Profilsida
    Facebooksida
    Logotyp i träfflista
    Mobilpaket

Så här gör Kon-Tiki

Har du ökat din sökbarhet så att dina kunder hittar dig?