7 enkla tips som vässar ditt företags LinkedIn-sida

Med sina över 400 miljoner användare är LinkedIn idag världens största sociala nätverk för yrkesverksamma. Det gör kanalen till ett måste för de företag som vill nå ut till nya och gamla kunder samtidigt som man håller koll på konkurrenterna.

Till skillnad från många andra sociala medium och marknadsföringskanaler så skapar LinkedIn ofta ett större engagemang hos sina användare – men kommer även med högre krav och en större förväntan. De uppdateringar du skapar måste hålla en hög kvalitet samtidigt som du inte vill framstå som ett företag som spammar följarna. Nedan följer sju handfasta tips från bl.a. LinkedIn som kan hjälpa dig att vässa ditt företagskonto ytterligare.

Ha koll på din publik

Ska du till att starta en företagssida på LinkedIn? Innan du djupdyker ner i tjänsten så bör du se till att hålla koll på din publik och kundkrets. Ta en titt på deras profiler för att se vilken typ av ämnen som intresserar dem. Detta kommer att göra det lättare för dig att bestämma hur du ska positionera din sida.

Dina kunder är förmodligen även experter på ditt företag. Genom att bjuda in dem till att följa ditt företagskonto ger du dem ett forum för att dela sina positiva erfarenheter. Självklart ska du även sprida din LinkedIn-sida via vanlig företagskommunikation, som t.ex. mejl eller företagsbloggen. Du bör även underlätta för befintliga och potentiella kunder genom att bädda in en följ-knapp på din webbplats.

Optimering av sidan

Använd dig av de nyckelord och fraser som branschen använder när du skriver din företagsbeskrivning. Detsamma gäller när du fyller i företagets specialistområden. Självklart ska du även fixa en bra omslagsbild, det är ofta den som besökaren lägger märke till först.

Posta inte bara nyheter om ditt företag. Fokusera istället på intressanta branschnyheter och ämnen som du – om du har lyckats med punkt 1 ovan – vet lockar din publik till läsning, ”gillande”, kommenterande och delande. Max var fjärde eller femte inlägg bör vara direkt kopplat till ditt företag.

Håll koll på konkurrensen

Med LinkedIns företagssidor får du en inblick i konkurrenternas dagliga värv, inte minst ger det dig en möjlighet att snappa upp vilka talanger som börjar på eller lämnar företagen. Genom att hålla koll på konkurrenternas personalomsättning så får du även möjligheten att se i vilken riktning konkurrenterna är på väg.

Dina anställdas vara eller icke vara på LinkedIn

Din personal är i mångt och mycket ditt företag. Även om du driver ett litet företag med endast ett fåtal i personalen eller en multinationell business med tusentals anställda så bör dina anställda finnas på LinkedIn. De bör även ha lagt till att de just nu arbetar på – och följer – ditt företag. Detta kommer i slutändan hjälpa dig att driva ytterligare trafik till företagssidan.

Bygg varumärket

Gå med i de LinkedIn-grupper som talar om ditt varumärke, din industri eller som rör sig inom samma segment. Genom att delta i samtal i dessa grupper kan du skapa varumärkeskännedom samtidigt som du marknadsför din företagssida som en opinionsbildare, en auktoritet och som en plats för inspiration. På engelska ofta refererat till som en ”thought leader”. Kombinera detta med en väl utbyggd content-katalog fylld av debattartiklar, white papers och egna små webbundersökningar som du puffar för via LinkedIn (se även punkt 2 ovan).

Sponsra inlägg

Använd LinkedIns annonsverktyg för att sponsra dina uppdateringar eller skapa text- och bildannonser (läs mer här). Rikta kampanjerna mot rätt målgrupp och nå ut med ditt budskap på alla enheter, mobil, dator eller surfplatta. Du sätter din egen budget och betalar per klick eller visningar.

Håll koll på siffrorna

På fliken statistik på din företagssida kan du hålla koll på hur det går för dina uppdateringar utifrån bland annat räckvidd och aktivitet. Hur många har sett din post, hur många klick och handlingar skapade den och så slutligen en procentsats för att visa aktiviteten kring själva uppdateringen. Under statistik kan du även se följartrender och en detaljerad besöksdemografi. Hur många unika besökare har din sida, inom vilken bransch verkar de och vad jobbar de med? Följ din statistik noggrant för att se vad som fungerar och inte fungerar – med tiden kommer du lära dig mer och mer om vad dina nya och gamla följare gillar och uppskattar. Läs mer här.

Lycka till!