Det kan vara direkt avgörande för företag att behärska förmågan att vara personlig i sin kontakt med kunder. I en enkät uppgav 94% av de tillfrågade företagen att de anser att det är viktigt att göra kommunikationen mer personlig. Trots det uppger endast 5% av att de lyckas med just detta.

Troligtvis sitter du redan idag på tillräckligt med information för att kunna anpassa innehållet i dina mejlutskick och göra dem ännu mer personliga.

Här får du några tips på hur du kan göra dina kundmejl mer personliga.

1. Ställ rätt frågor

Ett enkelt och effektivt sätt att lära känna sina kunder är att ställa några direkta frågor. Vad är anledningen till att de besöker din webbplats eller varför har de valt att prenumerera på just dina mejlutskick? Detta kan ge dig värdefull information om vem du pratar med och, baserat på svaren, hjälpa dig att differentiera och göra innehållet i dina mejl ännu mer träffande och tilltalande.

2. Skapa kundpersonligheter

Baserat på kundernas köpbeteende och annan historik kan du till en viss grad ta reda på vem det är du kommunicerar med. Det handlar om att utforska vem kunden är, att analysera den data du har tillgänglig och utifrån den informationen skapa ett antal tänkta kundtyper. Detta kan vara två eller flera arketyper som du kan anpassa budskapet och kunddialogen efter – så att Inga, Björn och Anders får mejl anpassade efter sina egna behov.

3. Var lokal, både i tid och plats

För att maximera chansen att ditt mejl blir läst så gäller det att veta vilken tid på dygnet som är bäst för ett utskick. Vissa kunder öppnar alla sina mejl direkt på morgonen, andra går igenom dem pö om pö under arbetsdagen och en del gör ett svep det sista de gör på dagen. Med ett A/B-test får du svar på vad som passar bäst för dig och dina mottagare. Något att tänka på är att inte alla kunder befinner sig inom samma tidszon.

4. “Vi saknar dig” kan vara ett bra kundmejl

Med triggermejl visar du att du såväl ser som är engagerad i kunden. Ett exempel på detta är att skicka ett “vi saknar dig”-mejl om vederbörande inte loggat in på kundsidorna på länge eller inte öppnat de senaste nyhetsbreven. Triggermejl är enkla att skapa och kan ställas in så att de skickas ut automatiskt, men resultatet blir att kunden upplever det som att du ser dem och talar direkt till dem. Statistik visar att dylika mejl har en 152% högre öppningsfrekvens jämfört med traditionella mejl.

5. De mjuka värdena

Att vara personlig med kunden är en sak, men du kan också bjuda på dig själv och din verksamhet. Kommunicera de mjuka värdena och sätt ett personligt ansikte på varumärket som kunderna kan och vill relatera till. Skriv mejlen som att de kommer från en bekant till kunden, dvs i en lättsam samtalston. Detta kommer att öka chansen att du får den reaktion eller de svar som du önskar från kunderna.

6. Gör din landningssida lika personlig som dina kundmejl

Du har nu skapat personliga mejl som kommer att förbättra din kundkommunikation avsevärt. Nu är det dags att kommunicera på samma sätt på din hemsida. Var konsekvent! Dina mejlutskick precis som din landningssida bör ha samma visuella profil och röst, de bör också ha samma personliga “call to action”. Detta gör övergången smidigare och skapar tydligare incitament för konvertering. Glöm inte heller bort att ha en modern, mobilanpassad hemsida. När kunderna klickar sig vidare är det viktigt att de landar på en plats som utstrålar nytt och fräscht och inte gammalt och långsamt.

Lycka till!

Mer läsning: Skapa en framgångsrik digital närvaro.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata